Mendukakan Roh Kudus

Bangun awal pagi, saya diperingatkan kepada ayat yang mengatakan 'jangan mendukakan roh kudus' dan Roh mengajak saya membuat penelitian ulang. Saya buat carian dan menemui 2 ayat berikut:

 

Eph 4:30 Dan janganlah kamu mendukakan Roh Kudus Allah, yang telah memeteraikan kamu menjelang hari penyelamatan.

 

Isa 63:10 Tetapi mereka memberontak dan mendukakan Roh Kudus-Nya; maka Ia berubah menjadi musuh mereka, dan Ia sendiri berperang melawan mereka.

 

Ayat pertama itu saya kenal seperti hafalan tetapi yang kedua adalah penemuan baru. Saya terkesan dengan peringatan Roh Kudus.

 

Baru dua hari lepas saya mendengar khutbah ringkas seoroang Pastor berbangsa Ukraine yang menjelaskan tentang 'Honouring The Holy Spirit' dengan contoh dua beradik dalam Perjanjian Lama - Esau dan Yakub.

 

Esau tidak menghormati hak kesulungannya untuk memuaskan desakan fizikal (keperluan asas) sementara sebaliknya Yakub yang rindu dan mengormati hak kesulungan itu sebaliknya melepaskan apa yang ada padanya untuk mendapatkannya.

 

Saya diperingatkan untuk bertindak senantiasa seperti Yakub dalam menghormati Roh Kudus dengan melepaskan sesuatu yang boleh mendukakan Roh Kudus.

 

Saya renungi seluruh Efesus 4 dan menemui dari ayat 17 tentang keadaan dan perkara yang sepertinya amaran dan peringatan-peringatan tentang amalan dan cara hidup yang mesti dijauhi. Sebabnya jelas bagi saya - ia mendukakan Roh Kudus (ayat 30).

 

Perhatikan bersama saya.

 

LARANGAN (YANG MENDUKAKAN ROH)

Hidup seperti tidak mengenal Allah

Fikiran yang sia sia

Pengertian yang gelap

Hidup jauh dari persekutuan dengan Allah

Kebodohan dalam diri

Kedegilan hati

Perasaan tumpul

Menyerah diri kepada hawa nafsu

Mengerjakan segala macam kecemaran

 

AJAKAN (UNTUK HIDUP BARU)

Tanggalkan manusia lama

Dibaharui dalam roh dan fikiran

Mengenakan manusia baru

 

SURUHAN

Buang dusta

Berkata benar

Jangan buat dosa bila marah

Redakan amarah sebelum natahari terbenam

Jangan beri kesempatan kepada Iblis

Bagi pencuri : Jangan lagi mencuri , bekerja keras dengan tangan sendiri supaya boleh memberi kepada orang susah

Jangan cakap kotor, pakai perkataan yang baik untuk membangun dan mereka yang mendengarnya beroleh kasih karunia.

Buang segala kejahatan, kepahitan, keheraman, kemarahan, pertikaian, fitnah

 

GALAKAN

Ramah

Penuh kasih mesra

Saling mengampuni

 

Yang menarik perhatian saya dalam susunan ayat-ayat ini adalah kedudukan ayat 30 terselit sebagai terang dan peringatan besar tentang cara hidup kita. Dalam semua larangan, ajakan, suruhan dan galakan untuk hidup - ada satu ayat ini yang mengaitkan bahawa Roh Kudus boleh menjadi duka. Dukanya Roh Kudus adalah seperti sedihnya kita hingga perit rasanya. Roh Kudus yang mempunyai emosi dan perasaan boleh merasa terpinggir, disisih dan tidak dipedulikan bila mana kita tidak akur dan patuh kepada pimpinannya. Roh Kudus boleh menjadi duka dan sedih bila kita tidak mengendahkan dia dan sebaliknya hidup seolah olah dia tidak ada kepentingan. Kita tidak membuat perubahan dalam hidup sesuai dengan ajakan dan peringatan-peringatannya.

 

Dan ayat kedua yang saya temui dalam Yesaya 63:10 amat menggerunkan. Baca semula.

 

Isa 63:10 Tetapi mereka memberontak dan mendukakan Roh Kudus-Nya; maka Ia berubah menjadi musuh mereka, dan Ia sendiri berperang melawan mereka.

 

Doa saya agar kita tidak sampai menjadi musuh kepada Roh Kudus oleh kerana fikiran, perbuatan serta cara hidup kita yang tidak berkenan kepadanya. Adalah sangat dasyat untuk jatuh ke dalam tangan Tuhan sebagai musuh.

 

Salam semuanya.

Tanpa wahyu, rakyat menjadi liar